Resor

Fråga oss om resor - vi har svaren!

I samarbete med 
Alla diskussionerSkapa ny diskussion
2010-10-13 00:46

Kryssning med barn

Är en kryssning med MSC att betrakta som en lyxkryssning? Efter att ha åkt med MS Splendida törs jag påstå att det är falsk marknadsföring, mina tankar går snarare åt Ullared. Fast Ullared lär vara billigt, och det är verkligen inte en kryssning med MSC.

Kort tid efter att ha kommit ombord blir man ”inbjuden” till lunchbuffé. Det är en tämligen traumatisk upplevelse, vilket inte är att undra på. MS Splendida kan ta nästan 4.000 passagerare och alla ska inom loppet av 2,5 timmar utfodras i en matsal med knappt 700 sittplatser. Det påminner närmast om Röda Korsets utdelning av matransoner på Haiti efter jordbävningen. Om du lämnar din sittplats 10 sekunder så är den förlorad. Maten är i klass med en sämre vägkrog längs E4:an. Men man får äta precis hur mycket man vill, vilket möjligen uppfattas som lyx av vissa.

Man undrar givetvis vad som menas med reklamen som säger att man kan välja mellan flera olika restauranger med olika inriktning, och för den som är beredd att betala lite extra finns även gourmetrestauranger ombord. Efter att ha genomlidit en lika traumatisk lunch dag två (då turades vi om att ta mat medan de andra vaktade bordet) upptäckte vi att från dag två fanns det ytterligare två restauranger att välja på för lunchen. Det testade vi dag tre och det var mycket trevligare. De två andra restaurangerna är i själva verket en enda, uppdelad på tre olika lokaler (exakt samma meny). Men man blir visad till ett bord, betjänad av mycket trevlig personal, duk på bordet (lite luggsliten, men ändå), tallrikar av porslin istället för melaminplast, glas att dricka ur (kantstött, men ändå) istället för pappmugg. Maten är riktigt hygglig; som en bra lunchrestaurang hemma i Sverige.

Vad gäller kvällsmaten har man att välja på en restaurang (vilken är en av de tre lokaler där man kan äta lunch i lugn och ro). Man är hänvisad till ett av de två tidspassen och hänvisad till ett bestämt bord. Betjäningen är trevlig och maten riktigt god, utan att för den skull nå några kulinariska höjder.

Frukosten kan avnjutas i någon av ovanstående lokaler, eller så kan man få den levererad till hytten utan extra kostnad, vilket är förvånande. Men det kan bero på låga personalkostnader, större delen av personalen kommer från Ostasien, Latinamerika och Afrika. Man anger när frukosten ska levereras till hytten med ett tidsspann om 15 minuter. Om man exempelvis anger leverans mellan 08:45 och 09:00 så kommer frukosten när som helst mellan 07:30 och 08.:30. Nåja, den kommer aldrig senare än angivet... Utom när de slarvat bort beställningen, då kommer den inte alls. För en mer rejäl frukost går man ner till restaurangen där utbudet är betydligt större och av högre kvalitet.

Vilka är då de här gourmetrestaurangerna som man kan välja mot extra kostnad? Tja, det är en Tex-Mex, en vinbar, en sportbar samt ett ställe som erbjuder pizza och kebab. Lyxigt värre. Det finns dock ytterligare en restaurang som vi inte fick information om. Jag misstänker att den kan vara en gourmetrestaurang reserverad för gästerna i första klass (ca 200 personer).

Det som nog blir det bestående minnet av kryssningen är snikenheten. Det är i reklamen klart och tydligt angivet att drycker inte ingår i ”all-inclusive”. Vi trodde förstås att det bara gäller alkoholhaltiga drycker, men nej då, även vanligt icke-kolsyrat vatten kostar. 18 kronor för en liter vanligt vatten. Läsk: 25 kr för 33 cl. Tips: Beställ ett par extra glas juice till frukosten och ställ i minibaren. Frukost är enda tillfället då man får dryck utan extra kostnad. Alkoholhaltiga drycker håller samma prisklass som på svenska restauranger, vilket kan synas en smula förvånande för ett skepp som erbjuder tax-free shopping. För att försäkra sig om att ingen sniker med sig sprit, läsk, vatten eller något annat som saluförs ombord efter besök i någon hamn, måste alla väskor och persedlar gå genom en röntgenskanner när man kommer tillbaka ombord. De skriver till och med rakt ut att upptäckta flaskor konfiskeras och återlämnas vid kryssningens slut! Nåja, alkoholpolicyn leder åtminstone till att något fylleri icke står att skåda på båten, så det är lugnt ur den aspekten. Inte för att jag hade förväntat mig så mycket stök, passagerarna är huvudsakligen 55+.

Att öppet visa misstro gentemot sina kunder är inte särskilt smakligt, och det inskränker sig inte till att skanna efter insmugglad sprit. Som passagerare blir man fotograferad vid ett flertal tillfällen; vid första ombordstigning, vid eventuell kamelritt, etc. Dessa bilder finns därefter att beskåda i fotogallerian och kan köpas för en billig peng. Vem betalar inte med glädje 800:- för en bild tillsammans med en pirat vid kvällsmaten? Köper man bilder på alla fyra familjemedlemmar får man kanske rabatt? Jag kollade inte det. När man går i fotogalleriet och tittar på de utställda bilderna, följs man ”diskret” av någon från personalen som håller noga koll, så att man inte stjäl några foton. För säkerhets skull hålls alla foton undanplockade när fotoaffären är stängd. Området är dessutom videoövervakat. Det känns inte särskilt sympatiskt att bli betraktad som potentiell snattare. I informationsmaterialet varnas man för att stjäla med sig handdukar från hytten. Det kommer i så fall att debiteras. Varför skulle någon vilja stjäla dem? När våra egna frottéhanddukar har blivit så slitna och fransiga som på ”lyxkryssaren” Splendida, brukar vi klippa dem till trasor.

Det är ett modernt skepp, det går givetvis att använda mobiltelefon ombord. Det kostar bara 60:- per minut, utöver din operatörs pris för utlandssamtal. Det kostar bara 10:- att skicka ett SMS. Vill du koppla upp din laptop mot Internet? Inga problem. För 200:- kan du surfa en hel timme.

Det utlovas massor av trevliga aktiviteter för barn. Vi tog med våra två barn till juniorklubben, de ville vara med i en Wii-turnering. Men den ene backade ur och det gjorde han rätt i. Med 20 ungar på ett Wii betyder det att man går fram och gör sitt i 30 sekunder och därefter väntar på sin tur i tio minuter. De stackars ungar som blivit dumpade av sina föräldrar såg ut att less ihjäl. De två oengagerade tonårsflickorna som var anställda att roa barnen verkade ha lika tråkigt. Vi gick inte dit fler gånger. Däremot fungerade juniorklubben utmärkt som hot. ”Om ni inte lugnar ner er och uppför er ordentligt, får ni vara i juniorklubben!” Det fungerade utmärkt, ungarna blev fogliga som lamm. För de som vill roa sig på sina barns bekostnad är erbjudandet generöst. Man kan dumpa ungarna från 08:00 till 18:00 därefter måste man umgås med sina egna barn ett par timmar. Sedan kan man dumpa ungarna från 20:00 till 23:30 Det fanns tyvärr föräldrar ombord som utnyttjade erbjudandet till fullo. Det utlovas massor av arkadspel som ungarna kan roa sig med. Javisst, endast 10 kronor per spel... Behöver jag nämna att spelen verkar ha åtskilliga år på nacken, samt att flera är trasiga? Eller varför inte testa F1-simulatorn som de gör stor affär av i sin reklam? Det kostar bara en hundring per gång! Däremot är jordbävningssimulatorn helt gratis. Ja, nu är det egentligen inte en jordbävningssimulator, utan när skeppet angör hamn hoppar och skakar allting så att det motsvarar 5 på Richterskalan. Om skeppet ska anlöpa kl. 07:00 startar jordbävningen kl. 06:10. Inget behov av att beställa väckning således. Men nu gällde det barnaktiviteter. Barnen kan ju simma i poolerna. Om de är fullt simkunniga, annars drunknar de. Men enligt rederiets regler får barn inte vistas i vuxenpoolerna. Det finns förvisso en babypool som är tre decimeter djup, men den är nog tänkt för betydligt mindre barn. Men hela familjen kan ju sitta och ha det skönt i någon av bubbelpoolerna? Tyvärr inte. Det finns inte många ungdomar ombord, men de är tillräckligt många för att permanent ockupera bubbelpoolerna i timtal. Faktum är att om man inte är beredd att låta ungarna bränna vars 500 kronor per dag, är det bästa alternativet att spela på medhavt Nintendo samt se på barnfilm lagrat på en Laptop (osäkert om det är tillåtet med medhavd underhållning).

Snikenheten kommer till sin höjdpunkt när det gäller utflykterna. Vid varje strandhugg erbjuds flera olika utflykter att välja mellan. Simma med delfiner på Malta kostar givetvis en del att arrangera, så priset på 1.700:- är kanske motiverat. Men hur man kan begära 480:- för ”Rom på egen hand” övergår mitt förstånd. Den utflykten innebär att man åker buss tur och retur mellan hamnen i Civitavecchia och Rom. Det är allt. 480:- för en bussbiljett. Besöka akvariet i Genua? Låt MSC arrangera det, visst är det bättre att åka buss för 200:-/person än att promenera hela 20 minuter i vardera riktning? En familj på fyra personer som vill åka mellan hamnen och centrum i Marseille, får betala mer för buss arrangerad av MSC än för resa med taxi.

Sedan kommer vi till det där med information och logistik. Efter ett par dagar upptäckte vi att av de fyra hissarna i ”vår” hisshall, är det bara två som går ända till våning 15 medan de två andra stannar på våning 14. Inga skyltar, ingen information. För att komma upp på soldäck (våning 15) från våra hissar, hamnade vi på en del av däcket som är barnförbjudet (zen area). Varför då placera en barnfamilj i den delen av skeppet? Själv associerar jag för övrigt zen area med ett område för lugn, inte en starkspritsbar där folk bolmar cigaretter, men det är ju bara mina fördomar. Det är även intressant att notera att askkoppar är utplacerade i de flesta regioner där rökning undanbedes. Gissa vad? Folk röker där det finns askkoppar! Om du vill bespara dig själv eller ditt barn tobaksrök, välj ett annat rederi. Vissa delar av däcken stängdes av ibland, utan synbar anledning (och absolut ingen information). Så för att ta sig från en del av skeppet till en annan kan det krävas flitigt hissåkande och gissande. Men det är kanske en del av charmen? Om man vill slippa trängseln uppe på soldäck, kan man ta en promenad på däck 7 som är markerat som promenaddäck på skeppskartan, där är nästan helt folktomt, förutom några anställda som bättrar på målningen här och var. Sedan blir man tillsagd av de anställda att passagerare inte ska uppehålla sig där. Kan det vara ett feltryck? Det vore inte helt förvånande. Om man går in på intern-TV, kan man beställa room service. Låt säga att man fastnat för en flaska vin och gör en beställning. När leverans sker kan det vara något helt annat som kommer, eftersom utbudet på intern-TV är inaktuellt. Flaskan som levereras kan kosta dubbelt så mycket som det du beställt. Kontrollera kvittot noga innan du skriver på eller säger att det är OK att öppna flaskan!

Vad var då bra med kryssningen? Personalen var väldigt trevlig, i synnerhet de som kom från fattiga länder. Det är kanske inte så konstigt; om vi hade klagat på deras prestationer riskerar de en enkel biljett hem till fattigdom. Fartyget seglar under Panamaflagg, så europeiska fackföreningar kan inte komma och tjafsa om löner eller andra anställningsvillkor.

Sammanfattningsvis: Om du är beredd på att kryssningen kostar dubbelt så mycket som förväntat, inte har barn med dig (alternativt struntar i dina barns välmående), tycker det är OK med tobaksrök nästan överallt, ja då kan det säkert bli en bra semester. Annars föreslår jag att du väljer något annat.
2010-10-13 13:40
Resesäljare på Ticket
Hej Ianric,

Tack för din insändare. Det var mycket tråkigt att höra att du var så missnöjd med din resa och att den inte motsvarade dina förväntningar. Hör gärna av dig direkt till oss på Ticket så att vi kan få en kontakt med dig och få höra mer om din reseupplevelse.

Vänliga hälsingar

Sara Escobar du når mig via sara.escobar@ticket.se eller på telefon 040-53 95 40.
2010-11-15 14:12
Vi åkte med MSC Musica i maj och kan bekräfta att ovanstående berättelse verkar vara MSC's kännetecken. Jag känner igen mig precis. Det bestående intrycket från båten var trängsel, snikvarianter, penningmjölkning och framför allt den där misstron mot fartygets "gäster" (jag tror "gäst" är ett okänt begrepp i MSC's värld).

Däremot fick vi ut mycket av sextimmarsstoppen i de olika hamnarna, ibland på egen hand, ibland på arrangerade utflykter. Utflykterna arrangerades inte av MSC själva utan av ett oberoende bolag - kanske är det förklaringen till att de var bättre än Ianrics upplevelser.

Min resesäljare gör nu allt för att övertyga mig om att inte alla bolag är lika hemska som MSC. Hon tycker att jag ska ge Royal Caribbean en chans istället, men jag vet inte om jag vågar chansa. MSC kommer jag i alla fall för alltid avråda ifrån (förrutom möjligtvis till folk som gillar Ryan Air).
2010-11-19 12:31
Resesäljare på Ticket
Hej! Vad tråkigt att du upplevt det så. Själv har jag rest med Royal Caribbean ett par gånger och varit supernöjd. Jag tycker absolut du ska ge dem en chans.

Trevlig helg!

//Sara
2011-01-21 11:42
Usch så tråkigt detta lät! Jag har aldrig varit på kryssning överhuvudtaget men ska nu åka med princess Cruises i Karibien och hoppas verkligen det blir bättre än vad som beskrivits ovan!
MSC verkar inte vara nåt rederi som man gärna åker med iaf :(
2011-01-21 18:40
@msdr
Skriv gärna och berätta om din erfarenhet efter att du kommit hem. Just nu är min inställning att aldrig åka på kryssning igen, men det kan ju vara så att det finns bra rederier också. Jag vill nog läsa ett antal positiva recensioner innan jag törs testa igen. Nu till sportlovet tar vi vad som bör vara ett helt säkert kort: Kanarieöarna. Det är åtminstone väl beprövat!
2011-01-23 11:36
Det ska jag absolut göra! Ska försöka komma ihåg :)
Jag har läst en del recensioner om princess Cruises och Emerald Princess som vi ska åka med, på nån amerikansk sajt, och det var övervägande väldigt väldigt positiva recensioner, så jag har ändå gott hopp!!
De hade också de allra bästa, och största utbudet, Karibienkryssningarna, så jag hoppas jag kan rekommendera dem!
2011-02-16 18:04
Till Ianric!

Jag tycker absolut att du ska prova att kryssa med Royal Caribbean istället. Jag ska åka på min tredje kryssning nu i sommar tillsammans med familjen (ett barn). Jag känner inte alls igen något du har upplevt med MSC. Jag har oxå kryssat med Norwegian Cruise Line, som är billigare än RCCL, men RCCL känns snäppet lyxigare. NCL har dock fler restauranger, visserligen betalar man lite extra för att äta på vissa, men maten är supergod.
Ett tips är att första dagen ombord köpa dryckespaket, för då kan du dricka hur mycket sodavatten och läsk du bara orkar under hela kryssningen och det brukar ju bli en hel del.
Visst kostar utflykter en slant, men det är ju väldigt bekvämt att bara stiga av båten och omedelbart sätta sig i en luftkonditionerad buss som tar dig överallt och guiderna är helt underbara! Stannar båten nära staden du ska besöka behöver man ju inte boka någon utflykt alls, utan man kan upptäcka staden på egen hand.
Utepoolen får både vuxna och barn använda, medan innepoolen bara är avsedd för de vuxna. Detta spelar ju ingen som helst roll på sommaren när man vill vara ute i solen.
Hos RCCL så ingår dricksen till personalen i biljettpriset.
Tobaksrök kan jag inta komma ihåg att jag märkt av det minsta och jag är ändå superkänslig för sånt.
Alkohol som man köper i land får man inte ta med sig till hytten. Detta gäller alla kryssningsbolag och det är väl egentligen inte så konstigt. Man vill att turisterna ska handla så mycket ombord som bara är möjligt.
Visst är personalen ombord jättetrevlig, snudd på övertrevlig och nästan fjäskig, men man måste tänka på att många har det fattigt hemma och jobbar sju dagar per vecka nästan dygnet runt i 6-9 månader i sträck ombord på kryssningsbåtarna och är väldigt beroende av dricksen vi turister lämnar på bar- och restaurangnotor samt i slutet av resan. Så stötta personalen och handla ombord! Drick i-land-köpt alkohol hemma!
Avslutningsvis vill jag bara säga att kryssningar är en reseform som inte passar för alla. Något som retar eller stör en person, kanske en annan inte alls upplever på samma sätt.
Kryssa lugnt!
2011-02-20 12:01
@Nikestar

Jag hoppas att du inte missförstår mig. Jag har inga synpunkter på att man inte får ta med sig billig sprit ombord, det får man inte på vanliga restauranger iland heller. Däremot har jag aldrig besökt en restaurang som kräver att du lägger medhavd väska i en scanner, samt har stora skyltar som informerar om att påträffade flaskor konfiskeras! Jag har en känsla av att en restaurang med det konceptet hade haft svårt att få några gäster, det känns inte direkt väkomnande...

Visst är det bekvämt med en arrangerad bussutflykt, men det är ännu mer bekvämt att ta en taxi, då bestämmer du både rutt och tidtabell själv. Med prisnivån på utflykter arrangerade av MSC var det faktiskt billigare med taxi. I skrivande stund befinner jag mig på Gran Canaria. Även här finns diverse bussutflykter för den hågade. Priserna ligger ca 10 gånger lägre än MSC... Men lägger man på lite mer kan man hyra en bil och bestämma helt själv. Det är givetvis en smaksak vilket man föredrar.

Vi har valt billigast möjliga hotell, men ur många aspekter känns det lyxigare än kryssningen. Här finns förvisso inte en armé av städpersonal som omedelbart torkar bort minsta fingeravtryck från alla blanka ytor. Men handukarna är hela utan fransar (dock inga varningar om att låta bli att stjäla handukarna). Poolerna här är, till skillnad från båten, uppvärmda och 120 cm är perfekt djup för barn. Även babypool finns givetvis. Hela området är inhägnat, så barnen kan komma och gå som de vill. Oftast går de till lekplatsen. För 28 Euro har vi WiFi på rummet i två veckor. Hotellets MiniMarket är givetvis svindyr, men personalen berättar gärna hur man promenerar 10 minuter för att hitta ett snabbköp med rimliga priser. Personalen här betraktar inte gästerna som vandrande plånböcker. Även om det kan verka som att mitt missnöje med MSC handlar om prisnivån, så är det något helt annat jag retar mig mest på. De marknadsför sina kryssningar som barnvänliga. Jag törs påstå att för en barnfamilj är deras kryssningar fullständigt värdelösa. Nu har mina barn en semester som de faktiskt njuter av och det finns ingen prislapp på det. Vi vuxna har det inte helt fel heller, här är 20-25 grader varmt...

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns bättre rederier än MSC. Men var det inte något av de andra rederierna som struntade i att sanera båten från magsjuka härom året? Vilket fick till följd att passagerarna på två kryssningar i rad fick ägna semestern åt att ligga och tillbe den stora vita porslinsguden. Först därefter sanerades båten. De kanske hoppades att smittan som genom ett trollslag skulle försvinna av sig själv. Lite sniket kanske?

Vår familj är nog inte en kryssningsfamilj, vi föredrar att styra själva. Utflykter efter eget huvud och framförallt egen tid. Restaurang eller hemlagat i pentryt? Det bestämmer man från dag till dag. Eller kanske kila iväg och köpa diverse delikatesser, slänga ut en filt på terassen och ha pique-nique?

PS En sak som jag glömde att ta upp var att båten upplät lokaler åt ett företag som säljer homeopatiplåster. Fantastiska egenskaper hos de plåstren. De botar allt från migrän till lungcancer. De botar övervikt och åldrande. De botar helt enkelt det du vill de skall bota! På något sätt kändes det som väldigt passande att rederiet låter ett annat företag som vill lura av folk pengar att hyra in sig.
2011-02-20 21:12
Till Ianric

Att man kollar turisters väskor med scanner vid ombordstigning är oxå en säkerhetsfråga. Man kollar även efter vapen samt mat/livsmedel som inte får medföras ombord, precis som man kollar detta när du reser in i USA.
Sen tror jag inte att en taxiresa från tex Civitavecchia, där båten lägger till, in till Rom, två timmar bort, kostar mindre än bussresan.
Du erkänner tom det som jag omedelbart visste, att du och din familj inte alls är några "kryssningsmänniskor" , och det är ju absolut inget fel i det.
Det jag, och framförallt min 10-åring tycker om , är att vi kan besöka så många platser under en och samma resa, nåt som vi inte hade haft möjlighet till annars. Vi kan bara resa bort en vecka varje år och på detta sätt får vi ut maximalt av den veckan.
Jag tvivlar inte ett dugg på att er resa med MSC var helkass, men jag ville bara säga att Royal Caribbean är mycket bättre på många sätt, förutom det där med scannandet av väskor vid ombordstigning. (Fniss)
Ha de gott i värmen!
2011-02-21 13:24
@Nikestar

De stora fördelarna med en kryssning är två:
1. Som du nämnde, kommer man till många olika platser. Och MSC har ett mycket bra urval av hamnar, därom råder ingen tvekan.
2. Om man tycker att själva resandet i sig är dödande tråkigt (det tycker vi) så är det en klar fördel att hotellet rör sig medan man sover.

Vi planerade ursprungligen en tågsemester där man sover på nattåg. Planeringen fungerade hur bra som helst fram till Venedig. Därefter rådde italienska tidtabeller och, hur skall man uttrycka saken? Låt oss konstatera att MSC är ett italienskt rederi och det verkar vara lika välorganiserat som järnvägstrafiken. Hur var det nu Sybil Fawlty uttryckte saken? "I've seen better organised creatures running around a farmyard with their heads chopped off." (Jag hoppas att jag inte upprört någons nationella känslor nu...)

Taxi mellan Civitavecchia och Rom hade nog blivit dyrare. Men i Marseille, Barcelona, Genua, etc är det mycket billigare. I Valetta är det självklara valet att ta en tur med häst och vagn för en guidad tur.

En annan sak med MSC som jag inte heller tog upp, men fick erfara (och väldigt många av klagomålen handlar om just det) är hur de hanterar kundreklamationer. Och eftersom exakt samma sak konstateras på samtliga båtar, måste det vara corporate policy. För att få arbete i "informations"-disken hos MSC bör du kunna:
• Fullständigt ignorera passageraren som står framför dig.
• Med en likgiltig blick säga "jag vet inte" på fem olika språk. Detta bör åtföljas av en axelryckning.
• Om passageraren upprepar frågan, återigen säga "jag vet inte", men nu med en blick fylld av förakt. Glöm inte att sucka djupt.

Det finns säkert många som är nöjda, vi tyckte exempelvis att maten smakade helt OK. Brödet var mycket bra. (Den stekta laxen beställer man dock inte mer än en gång - varning.) Folk som rest med andra rederier tycks dock mena att maten är usel (i jämförelse med vad de upplevt med andra bolag). Eftersom vi inte är intresserade av shower gick vi inte på några, så det kan jag inte kommentera. Men när folk jämför det med amatörafton på den lokala puben, antar jag att de inte var helt nöjda...

Den mest träffsäkra recensionen jag läst om MSC påpekade att rederiet först och främst sysslar med containerfrakt. De ser helt enkelt ingen avgörande skillnad mellan en passagerare och en låda bananer!

Nu vill lillgrabben gå till poolen! Värsta soltoppen är över (UV-index 6,5) så det är väl OK.
2011-03-09 03:41
Hej!

Nu har jag kommit tillbaka till Florida efter en HELT FANTASTISK Karibienkryssning med princess cruises. Saval fartyget i sig, hytterna, maten, underhallningen, servicen var helt perfekt och incheckning/utcheckning flot helt perfekt. Vi ar otroligt nojda.

Man ska dock notera att da vi gick ombord pa baten trodde vi att vi kommit in pa ett alderdomshem. Medelaldern var troligen gott och val over 70. Det fanns nagra enstaka barn ombord och en och annan ungdom, inklusive oss, men alla pensionerade amerikaner och kanadensare var supertrevliga och intressanta att prata med, sa nar vi kommit over chocken var det riktigt trevligt :)

Rekommenderar varmt att kryssa med Princess cruises!
2011-07-01 12:53
Nyss hemkommen från en kryssning på Medelhavet med MSC Fantasia.
Efter att ha läst detta inlägg var jag nästan beredd att boka av kryssningen och välja ett annat bolag, och hade nästa ångest för att åka, då jag hatar både rökning och för mycket folk.
Kanske var det ändå bra att ha läst detta för våra förväntningar var ungefär som om vi skulle kryssa med en färja liknande Nordö Link / Scandlines.
Efter att ha gått ombord - hur smidigt och välorganiserat som helst (!), på detta enormt vackra skepp, var vi alla mäkta imponerade. Hytten var jättefin och vi hade valt utsideshytt med balkong, vilket vi inte ångrar - varje dag kunna gå ut och titta på en ny stad!!!

Vad gäller rökningen, vilket jag varit mest orolig för, var det inte några problem alls. Det fanns platser (inte många!!) på båten där rökare satt, men inte i restaurangerna och inte på balkongerna eller på soldäck!!

Maten var helt okej, på kvällarna åt vi i restaurangen Red Velvet och fick olika menyer varje kväll. Varm mat, vilket är helt otroligt med tanke på antalet gäster. Enormt bra jobbat, trevlig serveringspersonal som till och med trollade för barnen vid bordet - stort plus!!
En stor del av personalen på lunchrestaurangen däremot, skulle nog inte ta skada av en charmkurs....

Priserna på drycken tycker jag inte man kan klaga på, en Gintonic för ca 50 spänn?! Vad kostar det i Sverige på en bar / restaurang 95-100??
Vi hade valt dryckespaketet och betalade 3500:- för oss alla, men det var inte särskilt förmånligt visade det sig, vi hade druckit billigare om vi betalt löpande. Ska detta "löna sig" får man dricka ca 6 glas vin per person och dag och 2 -4 läsk / dag och barn, vilket vi inte gjorde.

Vad gäller priserna på utflykterna t ex till Rom håller jag med om att det inte var billigt, men tittar man på alternativ som t ex taxi hade man fått betala ännu mer - dessutom finns ju alltid oron med att komma tillbaka till båten för sent p g a tex trafik - så det var inget alternativ.

Jag kan också hålla med om att poolerna inte var direkt anpassade till barn mellan 5 och 10 (ej riktigt simkunninga) då de var väldigt djupa och bubbelpoolerna var rätt fulla överallt. Men å andra sidan är det ju inte riktigt en sån resa man ger sig ut på när man kryssar - det är ju mer tänkt att man ska gå i land och titta på alla städer / ta en utflykt till en badstrand el dyl.
Och sysselsättningen för barnen var väl inte den allra bästa - men som sagt - man får vara medveten om vad det är för slags semester man åker på - ingen vanlig solsemester. Vi hade med oss en dator med spel och filmer till barnen och det var inte många gånger de använde dem faktiskt.

Som helthet, efter att ha smält intrycken ger jag semestern en stark 9:a och skulle mycket väl kunna åka med MSC igen. I slutet på maj eller början på juni tror jag är en bra tid. Kan tänka mig att det kan bli lite väl mycket folk under högsäsongen. Och ha en god reskassa med er - det går mer pengar än man räknar med!!! Inte för att det är enormt dyrt utan för att man vill ha en glass här, en dricka där och kunna unna sig lite av varje - i en ny stad varje dag och det är enormt roligt att upptäcka nya smultronställen, ta en sightseeing buss / tåg eller en utflykt. Vem vet när man besöker platsen igen.
Vi har många trevliga minnen från denna resan och kommer aldrig att glömma den. Värt varje krona!
2011-07-09 21:13
Hej!

Nu har jag lyckats åka på en kryssning med Royal Caribbean också, återstår gör väl nu MSC; om man nu ska vågA sig på det ...

Iaf var även Royal Caribbean alldeles utmärkt det också, denna gång en kryssning i Adriatiska havet utgående från Venedig. Incheckning, rummet (balkonghytt, inget annat är tänkbart nu när man har börjat med det...), all service, mat, aktiviteter ombord höll mkt hög klass och allt flöt på smidigt. Prisnivå på alkohol är helt ok. Rekommenderar även detta rederi, men tyckte nog ändå att Princess cruises hade snäpper högre nivå ändå faktiskt.

Hörde att äldre par som inte var nöjda med Norwegian cruiseline, sämre mat bland annat, men smaken är väl som baken, man får väl prova alla rederierna själv för att få en god uppfattning :)

Rekommenderar iaf både Royal Caribbean och Princess cruises varmt till alla kryssningssugna!
2012-01-17 01:06
Jag vill inte vara osmaklig angående tragedin med Costa Concordia, men den påminner mig om en sak med vår kryssning. Den obligatoriska säkerhetsdrillen (flytvästar, uppsamlingsplatser, etc.) hölls dagen innan vår kryssning avslutades. Vilket givetvis är helt enligt regelverket, huvudsaken är att den hålls innan vi går av båten... Jag misstänker att det på den punkten är lika illa på samtliga rederier, men det är givetvis ren spekulation från min sida.
Skriv svar

Boka din resa via telefon eller resebutik
Boka din resa via telefon eller resebutik